30 dec. 2015

Året som gått 2015

Vilket år det varit. Några dagar återstår av detta fina år 2015. Ett år som varit fullt med fina erfarenheter och härliga minnen. Har satt ihop ett litet collage med bilder ur mitt fotoalbum . Man tänker inte alltid på hur mycket det verkligen hinner hända under ett helt år så det kan vara bar att kika bakåt och se över året som varit.



Genast i början av januari firade vi sonens 19- årsdag .Jag och den yngre sonen åkte på kryssning till Tallinn där det var mycket juligt. Jag skulle ha kunna gå omkring där på rådhustorget i flera timmar men min resekompanjon frös och ville inte alls njuta med mig. Har lovat mig själv att nästa år igen åka över under jultiden bara för att få uppleva samma julfeelis igen. (utan en gnällande frysande son ;)



I februari var hela familjen ordentligt sjuka. Vi drabbades av influenssan och låg i sängen 10 dagar. Det blev många filmer i soffan och mannen som var den enda som klarade sig utan sjukan fick springa många ärenden. Vi hade hög feber och grym hosta som höll oss vakna om nätterna. Sedan blev det sportlov och jag hade ledigt några dagar med barnen. Mannen jobbade. Vi firade minstingens 14-årsdag.



I mars hade jag Perfect Home party här hos oss och jag var på den traditionella vårmässan i Helsingfors tillsammans med mannen. Jag fotograferade och samlade på mig av vårens nya trender medan mannen sprang efter mig och tyckte kanske inte att det var lika kul.



I april firade vi påsk . Det blev massor med chokladägg och en god middag hos mormor. I april flyttde även vår lilla nya kanin "Snorkfröken" hem. Jag började loppissäsongen men hade vid det laget redan bytt inredningsstil och märkte till min förvåning att jag inte just fyndade något alls - som tidigare år. Sista april firade vi första maj enligt tradiditon med ballonger, potatissallad, knackkorv och mjöd. 



Maj-månad började med en resa till Tallinn, den här gången med arbetskamraterna. Det blev hotellövernattning, god mat och många härliga skratt. Sedan firades morsdag och jag blev uppsjungen på säng med morgonkaffe, blommor och fina kort. I maj hade jag även min första semestervecka. Njöt en hel vecka utan något egentligt program. Var och shoppade, njöt av långa sovmorgnar och av att inte ha bråttom någonstans. Vi hade talko på vår gård och jag planterade en stor mängd lökar i trädgården och gjorde det snyggt. I slutet av maj var det åter igen dags för våravslutningar och vår minsting gick ut lågstadiet medan 19-åringen examinerades till datanom efter tre års studier. 



ret%20som%20gick.jpg



Juni, ja då var det sommarlov för barnen. Vi föräldrar jobbade medan barnen åkte på små utfärder med mormor. Vädret var inte det bästa men vi försökte njuta av varje solig dag så det blev några stranddagar även fastän vattnet var iskallt.. Dottern spenderade tid på stallet och de andra njöt bara av att vara lediga. Midsommaren firades med goda vänner och vi kunde faktiskt njuta ute ganska långt ut på nattens timmar - insvepta i filtar och fleecerockar dock. Efter midsommarfirandet var det dags för sommarsemester. De soliga dagarna blev allt fler och vi njöt på stranden flera dagar. I juni påbörjades planeringen av vår badrumsremont som visade sig bli ett rätt så stort projekt. Spenderade många söndagsförmiddagar på loppis tillsammans med familjen. Ingen större lycka dessa gånger heller. ;(.



I juli åkte vi till Åland för att tillbringa en del av semestern där. Där bara njöt vi av naturen och havets närhet. I år blev 19-åringen hemma medan dottern för en gångs skull kom med efter att många år varit fast just den tiden med antingen studier eller jobb.  Vi solade på Lilla Holmen, besökte naturligtvis Mariebad och så fick jag äntligen försöka mig på att dreja som jag så länge önskat. Det var helt tusans roligt och jag hoppas jag får göra det igen. En del shopping blev det även. Efter det hade jag en veckas jobb men det gick galant då jag visste att det fanns sommarledighet att se fram emot efter det - och en resa till. Hade vänner över på middagar och vi förberedde oss för remonten som snart skulle inledas.



I början på augusti åkte vill till Kreta  där vi nu var för andra sommaren i rad. Samma ställe och samma hotell. Vädret var helt mulet då vi anlände med blev bättre och vi njöt av värmen och stämningen. Det blev en vecka vid pool och strand från 10 på morgonen till 17 på eftermiddagen. Samtidigt började rivningen av badrummet här hemma och vi var glada av att slippa allt damm och allt oljud. Den 17 augusti var det dags att igen ta sig på jobb. 14-åringen inledde sin skolgång i högstadiet i en ny skola och ed många nya klasskamrater. Efter några dagar kände han sig redan hemma i den stora obekanta skolan och det gjorde en hönsmamma som mig glad och lycklig !



I september var så småningon remonten klar och vi var urlyckliga som hade en ny snygg bastu och ett härligt badrum. Efter att ha duschat i husbolagets bastu i sex veckor kändes det såå lyxigt att ha ett eget badrum igen . I september firade vi farmors 80-årsdag med pompa och ståt. Solen sken och vi hade det trevligt ute på hennes egen lilla gård. I september firade jag och mannen 22-årig bröllopsdag.<3 . Åkte även över till Tallinn igen, denna gång med mina härliga granar Det blåste helt grymt och trots att resan över inte tar mer än 2½ timme var det alldeles för länge. Hela båten var full av spyende människor och toaletterna var fulla med illamående människor. Blää... Tur att jag inte själv så lätt blir sjösjuk, jag klarade mig med endast lite huvudvärk.Men roligt hade vi. 



I oktober firade vi dottern 23 -årsdag med födelsedagskaffe. Min syster råkade vara här i Finland med sin son så vi passade på att fira lite mer än vanligt. Besökte Svenska Teatern där jag och barnen tillsammans med min mamma såg på Mamma Mia som vi väntat på att få se. Mycket bra var den och det blev en trevlig kväll  Sonen hade höstlov- likaså jag. Vi gjorde allt möjligt tillsammans och det var bara skönt. Vi började spela badminton hela familjen vilket visade sig vara en alldeles superrolig sport och precis rätt för mig. I oktober hade jag och min mamma gemensamt loppisbord i en vecka och det blev en hel del spring där om kvällarna. Kändes skönt att få bort lite prylar ur skåpen och samtidigt förtjäna en summa pengar. I oktober började min rygg bli allt sjukare och jag led mig igenom varje dag.Ännu i slutet av oktober deltog jag i Indiedays Bloggers Inspirationday tillsammans med många andra bloggare. Det visade sig vara en trevlig tillställning med många bekanta ansikten samt många nya. Pga ryggen kunde jag inte njuta av hela kvällen .



I november krachade då ryggen totalt och jag bara kved här hemma. Var sjukledig en vecka i gången men trots starka mediciner och många läkarbesök och kortisonspruta blev inget bättre. Spenderade hela oktober hemma och kunde inte riktigt göra något. Vi firade mannens födelsedag och farsdag med kaffe på säng.Försöker se efter i kalendern vad som hände mer men det enda som finns inskrivet är alla mina miljoner besök på läkarstationen så som ni förstår är denna månad lite "svart". På lillajul firade vi min mammas födelsedag och det var roligt eftersom jag inte gjort något "roligt" på en månad...!



December månad kom och jag satt fortfarande hemma med sjuk rygg. Grämde mig över allt kul som brukade hända på jobbet under denna "årets bästa tid" och försökte så gott jag kunde få lite julstämning även här hemma..Sprang hos diverse läkare. Skrev dagligen på bloggen i form av julkalender vilket var roligt fast ganska svårt.Skolan slutade och sedan dess har vi njutit hemma av julledighet.



Vilket år det varit. Jag hoppas att detta nya år bär med sig mycket fint och många trevliga saker.



nimmare.jpg



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...