9 dec. 2015

9.12 - I som i Ingeborg

Idag skall ni få läsa lite mer om Ingeborg, dvs säga om mej Lotta. Här kommer en lista med 30 frågor om julen som jag skall försöka svara på så gott jag kan.



 



1. Pepparkakor eller lussebullar? Absolut pepparkakor. Gillar dem - godast är de när de har glasyr på. Det hinner jag sällan med men min härliga mamma brukar alltid till jul göra storahjärtan som är fint dekorerade. De är de bästa.



2. Skumtomtar eller knäck? Knäck! Fast de är lite jobbiga att äta. Skumtomtar slinker nog ner , de oxå...



3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad! Vi brukar ibland göra ishoklad till jul. Tyvärr tar de slut alltför fort.



4. Köttbullar eller prinskorvar? Gillar bägge men på julbordet ser jag hellre köttbullar- speciellt de små handrullade..



5. Julkorv eller julskinka? Julskinka skall det vara. Har aldrig ätit speciell julkorv- kanske är det gott..?



6. Lax eller sill? Äter inte sill eller gravad lax. Som varm gillar jag både rökt och stekt lax



7. Sylta eller pastej? Pastej! Jag har alltid gillat leverpastej och det finns alla jular på julbordet. Jag brukar äta potatis och leverpastej då de andra mumsar i sih sill och lax..



8. Paradis eller Aladdin? Allt i chokladväg slinker ner... i brist på annat mumsigt



cb.jpg



9.Revbensspjäll eller Janssons? Är inte så värst förtjust i Janssons frestelse så mitt svar är revbensspjäll. Dessa finns inte på julbordet men revbensspjäll har vi ätit i sommar flere gånger.



10. Glögg eller julmust? Glögg förstås, har bara smakat några gånger på must och gillade det nog också - tycker faktiskt inte man kan jämföra dem ens med varandra.



11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad - har aldrig doppat i grytan :)



12. Ris a la Malta eller gröt? Ingendera, tack !



13. Hemma eller borta? Hemma på julen. Vi firar alltid julafton med min mamma och så skall det vara. 



14. Utomlands eller Finland? Skulle inte vilja fira julen i södern . Kunde nog tänka mig att sticka i väg på resa efter julafton..



15. Ge eller få? Bägge, alltid är det ju kul att få julklappar men gillar även att ge dem åt andra. Att kunna överraska sina nära med presenter de inte ens kommer ihåg att de har önskat sig någongång - det är det bästa 



16. Julkalendern på tv eller en härlig julfilm? Nuförtiden är det så dåliga julkalendrar i teve att jag nästan väljer en härlig julfilm. Då jag själv var liten minns jag många superroliga kalendrar men tycker faktiskt att varken finsk- eller svensk tv bjuder på något bra i år.



17. Chokladkalender eller paketkalender? Paketkalender Vi har alltid haft pakekalender men dessutom på sidan om en chokladversion...



18. Plastgran eller äkta? Gillar nog mer de äkta men pga allergi har vi alltid haft en vacker plastgran



19. Arne Weise eller Ernst? Ernst- han får mig att känna äkta julkänsla



20. När vill du att första snön ska falla? Till jul vill jag gärna att det finns åtminstone lite vitt på marken ... 



21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Säkert någon jul. Minns att det en julafton regnade . Den aftonen kanske det fanns lite snö på gräsmattan men inte mer i slutet av kvällen



22.När är det dags att pynta? Vid första advent brukar jag sakta men säkert börja. Lite åt gången. 



23. Kan du komma på något negativt med julen? Det finns ju många som är ensamma under julen och det känns deprimerande. 



24. Favorit julfilm? Älskar att se julfilmer . På Disney Channel brukar det komma mängder under decembermånad. Home Alone (Ensam hemma) är ju ett självklart val till jul, även tecknade julprogram gillar jag.



bb.jpg



 



25. Favorit julkalender? Tomteskolan och Atte-kalendern minns jag bäst. Och nån vit hare...



26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Jag känner mig nog ganska klar med julen när den väl är slut. Då brukar allt åka ner i lådorna ganska snabbt.Senast efter nyår.



27. När öppnar du dina julklappar? På kvällen. Våra julaftnar brukar dra ut på tiden och det brukar bli julklappsutdelning ca 21-24...



28. Favorit juldoft? Hyacinter, mandarin, pepparkakor, ljus



29. Vad framkallar mest julstämning? Alla förberedelserna .. Att pynta sitt hem, att fira advent, att slå in julklappar och att lyssna på julmusik. 



30. Vad är viktigast med julen? Att få umgås och mysa tillsammans med familjen



 



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...