7 dec. 2015

7.12 - G som i glögg och granris

Till julförberedelserna hör verkligen glöggen till. Jag och sonen älskar båda två glögg och vid lillajul dricker vi alltid det första glaset. Vi använder sällan russin och mandlar utan dricker den bara "så där". Under jultiden finns det alltid glögg hemma- det är bara så mysigt att sitta ner med en varm kopp i handen. Det är mycket sällan det finns glögg med alkohol hos oss för den varianten är inte alls i min smak. Just nu har vi hemma denna glögg som heter Juhla glögi och kommer från Kaskein Marja och är riktigt god. En  glöggdricka som jag verkligen gillar är Fresita-Blossa drinken som jag fick smaka på då jag var på ett bloggevent under hösten. Ni kanske tycker att det låter som en konstig kombo men testa och se. Här kommer receptet:



7.jpg



FRESITA-BLOSSA



4 cl Blossa vinglögg- glögg



6 cl Fresita skumvin



Tillredning:



Häll i ett champangeglas Blogga Vinglögg-glöggen och häll på Fresita-skumvin.



Dekorera glaset med en stjärnanis och en jordgubbe



Den färdiga dryckens alkoholprocent är 9%



77.jpg



En annan sak på G som bara är ett måste under julen är granris. Graris brukar jag släpa hemfrån skogen i mängder och dekorera med både inomhus och utomhus. Jag brukar ta några små dikesgranar från skogen och ställa dem nästan alla rum. Trappan brukar vara dekorerad och en krans brukar det finnas på dörren. Ja , nu i år ser det lite annorlunda ut hos oss eftersom jag med min sjuka rygg inte sluppit till skogen en enda gång. Tro inte att jag får nån annan att släpa hem granris åt mig ;) ! Så i år är det sparsamt dekorerat skall ni veta. Granriset ger den där juliga känslan så jag hoppas att jag snart kan bege mig ut i skogen. 



sss.jpg



 



IMG_1855.jpg



IMG_2218.jpg



Jag hoppas verkligen att det skall komma åtminstone lite snö. Det skulle verkligen behövas för att uppnå den finaste stämningen.



Önskar er alla en fin måndag,



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...