19 dec. 2015

19.12 - T som i tomtar

Under jultiden ser man allt som oftast tomtar inne i varje hem- så också hos oss. Det är tomtar av alla de slag; både gamla tomtar och mycket nya tomtar och på julaftonen kan man även se alldeles riktiga tomtar hos oss. Till lillajul kommer den första tomten fram och det är min Maileg tomte som då får komma ut. Den gillar jag väldigt mycket och önskar att jag hade en hel syskonskara av dem. Är inte så förtjust i de stora men dessa smånissar är så söta. Sedan har jag nästan alla jular framme en alldeles underbar ljusstake där tomtarna dansar runt omkring. Den hittade jag på loppis för några år sedan och är ett verkligt blickfång på matbordet. Tomteflickan som sitter uppflugen på vitriskåpet - ja hon har sin egen plats, där uppe sitter hon alltid. Den gamla gamla skidande tomtegubben, han bor hos min mamma. Han skidar på matbordet under julmiddagen, år efter år och han är bara så fin - och verkligt gammal är han. Minns att han fanns hemma hos mina morföräldrar då när jag var liten. Välbehållen är han för att ha så många år på nacken..



tomtar.jpg



Sen då den riktiga tomtarna ! På julafton har julgubben i flera års tid även hunnit komma till oss. Ibland har han dykt upp ännu två gånger till i form av en liten julgubbe med röd badrock, mörkt skägg och som med sådan inlevelse utfört sitt jobb att vi fått oss många härliga skratt. Båda julgubbarna har givetvis haft med sig några julklappar till oss alla. Trots att jag inte alls vet om han i år slipper fram då det ju inte finns någon snö - hoppas jag i alla fall det . Visst är det tomten vi alla väntar på ?



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...