10 dec. 2015

10.12 - J som i jultårtor

Till jultiden hör definitivt jultårtor som vi bakar flera gånger under december-månad. De bakas och äts. Den sista satsen bakar jag oftast till julafton och de skall sedan räcka över juldagarna. De är ofta lite vackrare och blir kanske dekorerade på något visst sätt och sedan sätter jag alltid lite pudersocker på. Jultårtorna innehåller , förutom plommonsylt, även äppelsylt och ibland aprikos. Mums. Även apelsinsylt går fint. De äts sedan ibland till morgonmål och kanske även till kvällsmat - goda är de.Och till dem te, kaffe, glögg eller kakao - allt passar så fint. I bland har vi gjort dem i formen av fina änglar (klick). De är söta och uppskattas ofta vid kaffebordet.



IMG_5018.jpg



 



IMG_5017.jpg



Brukar du baka jultårtor (eller julstjärnor som de även kallas ) ? Lagar du traditionella stjärnor eller någon annan speciell form? Vad gillar du att fylla dem med? När jag googolade jultårtor hittade jag på svenska endast Finska jultårtor.. har man inte denna jultårta-tradition  i Sverige?



nimmare.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...