24 nov. 2015

Mozzarella sticks

Igår gjorde vi något vi aldrig gjort förut. Hade hemma lite överlopps Mozzarella och fick för mig att vi kunde göra Mozzarella stickor som vi alla fullkomligt älskar. Som ni ser blev det både stickor och bollar och de var riktigt goda. Inte smakade de ju precis som de man i affären kan köpa men gott var det. Och rätt så enkelt att göra trots att de ju friteras i olja och det är ju något som är lite jobbigt förstås. Jag kan ju inte göra så mycket just nu men med dotterns hjälp gick det som en dans. Tänkte dela med mig av det recept vi använde - om någon vill testa på att göra.



gg.jpg



MOZZARELLA STICKS



4 dl olja (rapsolja)



3 dl ströbröd



2 ägg



1 ½ dl vetemjöl



0,75 dl Maizena



1 tsk basilika



1 tsk oregano



( Vi satt även lökpulver )



½ dl vatten



1. Blanda vatten och ägg



2. Blanda ströbröd och kryddor



3. Blanda mjöl och maizena.



Gör så här:



Skär mozzarellan i stickor eller kläm ihop dem till bollar.



Rulla dem i mjölblandningen, sedan doppas de i äggblandningen. Därefter rullas de i ströbrödet.



Lägg ner dem i den upphettade oljan med en hålslev. Låt dem vara där tills det fått en gyllenbrun färg.



Gör dipsåser som du gillar och dippa stickorna i dem.



gggg.jpg



 



ggggg.jpg



 



gggggg.jpg



 



ggg.jpg



Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...