11 okt. 2015

Lyckliga jag

Igår blev det då kräftor igen! Goda goda kräftor i trevligt sällskap.Min lillasyster är här i Finland tillsammans med sin son och vi passade på att ställa till med kräftfest. Stora ljuvliga kräftor med mjuka skal. Stjärtar som var stora som "jag vet inte vad" och gott vin och givetvis några snapsar. Ja, vi hade en trevlig kväll tillsammans. Kusinerna satt uppe och spelade tv-spel med och vi hade det riktigt lugnt nere runt bordet ;). Till efterätt hade jag gjort en Pavlova som var  riktigt god - dekorerad med blåbär och basilika. Nam - blev lite kvar till morgonmål åt barnen.. 



För övrigt kan jag bara säga att Riviera Maisons Party Dish stl L är suverän till kräftbjudningen. Här ryms massor med kräftor. Själv brukar jag ställa den på ett kakfat med fot ( Iittalas Kastehelmi är precis rätt storlek) . Så skönt när man inte har kräftspad på bordduken utan allt hålls fint i glas skålen. Appropå Riviera - jag och dottern var på loppis igår och jag gjorde världens RM-fynd. Råkade komma på ett bord där försäljaren just höll på att lägga fram sina saker.. Skulle dessvärre inte ens ha märkt hela kvinnan och hennes försäljningsplats om inte dottern hade puffat till mig då hon såg vad kvinnan drog ut ur väskan- Riviera Maison ! Köpte några härligheter av henne bl a en dyna  och sen bongade jag mitt i allt ett annat bord med en pumpkin-lykta och ett rottingunderlag som jag snabbt som synden rafsade åt mig. Så kan säga att min korg för en gångs skull var full med Riviera.. l y c k a ! Och allt för en struntsumma. Liksom....sådana loppisfynd OCH kräftor på en och samma dag ......man kan ju bara vara lycklig !



gg.jpg



Här kommer receptet till Blåbärs-Pavlovan om nån därute vill testa att göra den:



PAVLOVA



Marängbotten:



4 äggvitor



2 dl socker



-Vispa ihop tills marängsmeten är hård



+1 tsk vittvinsvinäger



-Bred ut på bakplåtspapper en rund plätt (ca 20-25 cm)



-I ugn 110 grader ca 1-1½ timme



Fyllning:



2 dl vispgrädde



1 burk smaksatt kvarg (citron)



lite citronsaft



1-2 tsk florsocker



-Vispa grädden och lägg i kvargen + florsocker



-Dekorera med bär efter egen smak. Satte även basilikablad på som passade bra till blåbären.



Jättegott !



 



cc.jpg



 



Ha en härlig söndag. Själv skall jag fixa lite här hemma nu på förmiddagen och senare på eftermiddagen blir det ett Ikea -besök.



Ciao,



Lotta



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...