14 apr. 2015

Postaus på svenska

Hei ja Hej !



Jos olette seurannut blogiani pidemmän ajan, ehkä muistatte että aluksi kirjoitin ruotsiksi koska äidinkieleni on ruotsi. Sitten siirryin kirjoittelemaan suomeksi ja käänsin tekstin aina suomeksi ( tai päin vastoin ) ja huomasin sen olevan todella hankalaa ja aikaavievää. Nyt sain kyselyn miksi en kirjoita enää ruotsiksi ja hieman mietittyääni tulin siihen tulokseen että blogini muuttuu taas ruotsinkieliseksi. Tulen kuitenkin tekemän jokaisen postauksen myös  pienen tiivistelmän suomenkielellä. Ja hei - muistattehan että voi kommentoida ja kysellä suomeksi edelleen.... Katsotaan miten tämä menee...



lampa1.jpg



Eli - Idag har jag hela dagen varit på kurs. Det var en mycket givande dag med många trevliga kollegor. Slutade tidigare och var hemma i god tid för att hinna få lite fixat. Köpte förra veckan en lampa av min arbetskamrat. Lampan liknade lite en lampa som vi sedan tidigare har hemma och denna såg jag att kunde passa inne i pojkrummet där det är lite industri-stil. På lampan finns det en liten träknopp som jag inte fick blicken ifrån. Tyckte jag ville ha den svart - så det blev att ta fram målburken.



lampa3.jpg



Efter några minuter hade den lilla träknoppen förvandlats från träfärg till svart. Här nedan ser ni före- och efter - bild. Tycker faktiskt att den blev supersnygg med svart knopp. Vad tycker ni? Hade ingen annan svart färg för tillfället, så det blev svart tavelkritfärg. Allt duger när nöden är som störst ;). Gillar verkligen metall-hajdaren som man kan justera uppåt och nedåt längs foten. 



lampa2.jpg



Ännu har den inte flyttats till övrevåningen, utan står vid soffan. Då vi inte använder taklampor, känns det ganska bra att ha den att stå där. Nu kan jag ligga på soffan och läsa eller göra korsord som jag gillar. Tycker den passar fint där den nu står så det återstår att se ifall den blir där för evigt...



lampa5.jpg



Snart blir det mat och efter det har jag ett barn som vill åka på loppisrunda - vad gör man åt det? Jo åker iväg - trots att man är hur trött som helst. 



 



Viime viikolla ostin työkaveriltani lampun. Näin edessäni sen seivovan poikien huoneessa jossa vallitsee hieman teollisuusinspiroitu sisustus. Lampussa oli puunvärinen pieni osa joka sekunnissa muuttui mustaksi. Kun hätä on suuri saa käyttää ihan mikä väri tahansa - nyt musta liitutauluväri. Tykkään siitä nyt ihan sikana joten saa nähdä jos se ollenkaan siirtyy yläkertaan. Nyt sopii makaa sohvalla tekemässä sanaristikkoa kun on kunnon lukulamppu - meillähän ei käytetä kattolamppuja.... ( lue: minä en halua kattolamppua käyttää).



lampa4.jpg



Kram,



Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...