3 aug. 2014

Sinistä - Blått

Keittiössämme on paljon sinisiä astiota. Vuosien varrella niitä on kertynyt mukavasti ja haluankin pitää kauneimmat esillä. Lautashyllyyn pääsee monet niistä ja itseasiassa koko hylly on kuin taulu keittiössämme. Joskus löytyy ihanan kauniita vanhoja Arabian lautasia pilkkahinnalla ja on vaan pakko ostaa kotiin. Näitä yksittäisiä lautasia onkin mukavaa käyttää tarjoiluun. Tykkään kattaa pöydän erikuvioisilla astioilla - se tuo mukavasti kontrastia muuten niin tylsään kattaukseen. Tänään olisikin kirpputorisunnuntai mutta taidan suunnata rannalle...



 



DSCN0141.jpg




DSCN0142.jpg



 



I vårt kök finns det mycket porslin i blått. Under årens lopp har det samlats en hel del vackra porslinstallrikar och dem vill jag givetvis ha framme.Därför hamnar en stor del i min tallrikshylla. Hyllan i och för sig är som en tavla i vårt kök och det gillar jag. Ibland hittar man på loppis fina gamla Arabias tallrikar som jag oftast bär hem. Gillar att duka med olikmönstrade kärl eftersom de så fint bryter en annors så tråkig dukning. Idag skulle det faktiskt vara loppis här i närheten, men jag tror bestämt att det blir en stranddag i stället...



 



DSCN0143.jpg



Osa astiosita on erittäin vanhoja ja saatu perintönä



En del av kärlen är väldigt gamla och dem har jag ärvt av morföräldrarna



 



klo.jpg




DSCN0222.jpg



 



j%C3%B6r.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...