11 maj 2014

Once a mother - always a mother

Hyvää äitienpäivää!



Olipas ihana nukkua pidempään tänään sillä valvottihan nuo euroviisut eilisiltana. Pysyin silti hereillä koko kilpailun aikana - syy varmasti se että olin valmistanut niin runsaasti herkkuja jotka tuli naposteltua läpi illan ;). Yksi suosikeistani oli alusta asti kilpailun voittaja, Conchita Wurst ja hänen mahtava ballaadinsa "Rise like a Phoenix". Tykkäsin hänestä, mitä hän edustaa, unelmat ja toiveet ja laulusta - niin mahtava ja kaunis.  Aamulla perhe herätti aamukahvilla, kortilla ja lahjoilla. Äitini tuli äitienpäiväkahville meille ja herkuttelimme kuohuviinillä, kevään ensimmäisillä mansikoilla, kinuskikakulla ja munkeilla. Sain kauniin valkoisen ruukkuruusun jonka istutan ulos myöhemmin.



 



morsdag.jpg



Trevlig morsdag!



Det kändes extra skönt att få sova ut i morse efter att det blev rätt så sent i går kväll med Eurovisioner. Hölls vaken under hela tävlingen, konstigt nog - orsaken var säkert att jag hade bullat upp med så mycket gott som vi smaskade i oss under tävlingens gång. Vinnaren, Österrikes Conchita Wurst med  "Rise like a Phoenix" var en av mina stora favoriter ända från början. Gillar honom, det han står för, drömmar och längtan och så själva balladen. Mäktig så jag fick gåshud varje gång jag hörde den ( grät faktiskt en skvätt då vinnarbidragen uppfördes - suck! ). Väcktes i morse av familjen som kom med kaffe på säng, kort och presenter. Fortsatte firande med min egen mor som kom på mordagskaffe. Vi skålade i champange, åt vårens första (inte så goda) jordgubbar, åt kinuskikaka och munkar. Fick en härligt vacker vit krukros som jag senare tänker plantera ut.



 



vf.jpg



Mina tre guldklimpar



LOVE YOU



 



Råkade helt i misstag få syn på ett fågelbo på grannens stege. Idag såg jag en svart stare som ruvade på sina ägg i boet. Skall bli så kul att få följa med denna fågelmamma och hennes ungar. Denna bild har jag tagit med stora objektivet från vårt badrumsfönster. Därifrån skall följa denna fågel - so stay tuned.



Ihan sattumalta huomasin naapurin tikkailla rakennettua linnunpesää. Tänään näin kun musta rastas lensi sinne . Odotan innolla että saan seurata tämän kohta äidiksi tulevan linnun odotusaikaa. Kuvan otin isolla objektiivilla meidän kylppärin ikkunasta. Sieltä tulossa myöhemmen lisää kuvia...



hjudr.jpg



Ännu kan du delta i Greengate utlottningen här på bloggen ifall du inte ännu gjort det.



Vielä voit osallistua Greengate arvontaan täällä blogissani.



TO THE GIVEAWAY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...